La primera infància es l’etapa del moviment i del joc, essent aspectes essencials per l’aprenentatge. Per desenvolupar les competències cognitives i socioemocionals els infants necessiten temps per moure’s i temps per imaginar.
Treballar la psicomotricitat i l’educació física incideix en la capacitat per aprendre. El desenvolupament motor és previ al cognitiu operacional i, per tant, no es poden assolir continguts de forma fluïda si aquest sistema no està treballat. Tanmateix, l’activitat física està relacionada positivament amb el benestar, la salut i les funcions executives; aspectes que influeixen en l’atenció i la motivació per aprendre.
Fomentar l’expressió creativa a través del joc, la música i l’art desenvolupa el pensament divergent, el qual està relacionat positivament amb les funcions executives que permeten la flexibilitat i la capacitat de reflexió. A més, jugar i imaginar són els recursos naturals que tenen els nens i nenes per construir la resiliència.
Com a escola volem que el moviment i la creativitat formin part del dia a dia dels alumnes. Potser molta formació esdevé entre continguts i activitats, però finalment, el que més es recorda són; els moments que et fan moure, el moments que et fan somiar.
«Érase una vez un lienzo blanco lleno de luz y oportunidad. La paleta de colores era única y se sabía que cada lienzo disponía de su gama particular.
En un momento dado cogí el pincel y me dispuse a pintar. Me inspiraba todo lo que veía y oía, todo lo que hacían los demás.
Y entonces me di cuenta que mi lienzo ya no era blanco. Se teñía de mi realidad… con los colores que contemplaba y que yo decidía usar.
Y en ese instante supe que cuando fuera inspiración de algún pintor casual, me esforzaría para enseñarle un cuadro de amor y paz.»